Du kan sagtens skabe en ny vane

At ændre vaner er ikke let. Men det betyder ikke, at det ikke kan lade sig gøre. Faktisk har du allerede en masse vaner, som er kommet på plads uden de store anstrengelser.

Du har nemlig formentligt allerede en hel daglig rutine som består af vanehandlinger, som kræver et minimum af viljestyrke:

  • Du børster tænder hver morgen
  • Rækkefølgen af tøj, når du klæder dig på
  • At sætte kaffe over
  • At tjekke Facebook, mens du drikker din kaffe
  • Spise havregryn hver morgen til morgenmad
  • Pakker din madpakke efter samme ‘opskrift’ – for eksempel 2 sandwich, 2 stykker frugt og grønt og én ting til den søde tand
  • En rækkefølge, som du hjælper børnene med: først bleskift, så tøj på, server morgenmad og pak derefter deres ting.
  • Ruten, som du kan i blinde, når du afleverer børn og skal på arbejde
  • Hele forberedelsesrutinen når du ankommer på kontoret – tænde computeren, taste adgangskode, hente kaffe og fylde drikkedunken med vand
  • At bide negle, når en opgave bliver svær
  • At hente tredje kop kaffe klokken 10
  • At bevæge dig mod kantinen når klokken viser 11.30
  • og så videre…

Mange af disse rutiner er opstået helt ubevidst. Og handlingerne, som rutinen består af, er opstået ud fra nogle behov.

Din nuværende rutine har sikkert også set anderledes ud på et andet tidspunkt i dit liv. Som barn, dengang du havde et andet arbejde, da du boede et andet sted eller inden du fik børn.

Det jeg håber, at denne øvelse gør for dig, er at du vil se at du sagtens kan skabe vaner. Du kan derfor også sagtens skabe en ny, intentionel vane.